Wednesday, September 10, 2014

bunga Disebalik Kaktus yang berduri tajam

Pernah suatu ketika kita merasa Down. dek kerana kepenatan, dan pelbagai dugaan yang dihadapi seharian. namun itu bukanlah satu musibah yang membawa kita ke jalan buntu. Jalan yang tanpa penyelesaian, solusi dan keputusan yang boleh diambil.

"Aku Mohon Seekor Rama-rama yang cantik, untukku tatapi dan menikmati kecantikannya, Namun Allah menghadiakan aku seekor larva yang kotor lagi hodoh, Aku Mohon pelangi yang indah, Namun Allah Kurniakan Hujan yang lebat meliputi sekalian alam, dan Aku Mohon Sekuntum Bunga yang memukau mata, Namun Allah Kurniakan Sepohon kaktus yang berduri tajam...."

"Namun Percayalah, disebalik seekor Larva yang kotor lagi hodoh itu, bakal melahirkan seekor Rama-rama yang cantik, Disebalik hujan yang lebat membasahi alam semesta itu, bakal melahirkan sebuah Pelangi yang indah.. dan disebalik sepohon kaktus yang berduri tajam itu, akan menumbuhkan sekuntum bunga yang indah..."

Sejak kecil aku sering mendengar pepatah 'Ada Hikmah disebalik kejadian'. begitulah yang dialami setiap insan. Bukan apa yang kita pohon itu akan dimakbulkan, bukan apa yang diharap-harapkan pasti berada di dalam genggaman. namun disebalik ujian yang diberikan oleh Allah s.w.t pasti ada sebab yang sememangnya Allah s.w.t mahu hambanya bangkit serta menguatkan semgat serta menambahkan iman mereka.

sebagai hamba Allah s.w.t kita hanya mampu berdoa, berusaha dan bertawakal kepada Allah.setelah berdoa, berusaha dan bertawakal.. perkara terakhir yang perlu kita buat ialah redha dan menerima setiap keputusan yang diberikan oleh Allah s.w.t. bukan kita yang menjadikan sesuatu, tapi kita yang merancang untuk menjadikan sesuatu perkara.  

No comments:

Post a Comment